Wysoki cholesterol

Cholesterol jest związkiem pochodzenia organicznego, zaliczającym się do grupy steroli. Naturalnie wchodzi on w skład błon komórkowych oraz jest niezbędny w procesie syntezy wielu różnych hormonów. Hormony te są konieczne do prawidłowego funkcjonowania człowieka w różnych sferach życia – chodzi bowiem o hormony sterydowe, płciowe oraz witaminy D3. Pierwsze skojarzenie z cholesterolem, jakie ma większość osób, jest zdecydowanie negatywne – tymczasem ten związek chemiczny jest obecny w każdej z naszych tkanek oraz we krwi, wchodząc w ich skład. Nic dziwnego, że zaburzenia gospodarki cholesterolem w naszym ciele mają tak poważne skutki: może pojawić się miażdżyca, choroby układu sercowo-naczyniowego, takie jak zawał serca czy udar mózgu. Warto zatem znać przyczyny podwyższonego poziomu cholesterolu, ażeby uniknąć tych schorzeń w przyszłości.

 

Przyczyny podwyższonego poziomu cholesterolu

wysoki cholesterolPrzyczyn wysokiego cholesterolu w ludzkim organizmie jest wiele: na niektóre mamy wpływ duży, na inne nikły bądź żaden. Istotne jest, by starać się jak najbardziej wpłynąć na te czynniki, z którymi możemy cokolwiek zrobić. Oto przyczyny podwyższonego poziomu cholesterolu:

- predyspozycje rodzinne

Czynniki genetyczne należą do tych, na które nie mamy niestety żadnego wpływu. Po naszych przodkach dziedziczymy wartości lipidów, które mogą przekraczać przeciętny poziom nawet kilkadziesiąt razy. Zdarza się nawet, iż dzieci z genetycznymi predyspozycjami chorują na miażdżycę już od najwcześniejszych lat swojego życia.

- używanie tłuszczy utwardzonych

Dietę w każdej chwili możemy zmienić tak, by zminimalizować ryzyko chorób. W tym przypadku należałoby wyeliminować ze swojego jadłospisu takie przekąski jak ciastka, chipsy oraz krakersy, oraz pewne tłuszcze (margaryna, olej kokosowy i palmowy, masło kakaowe). Tłuszcze utwardzone w sposób istotny podnoszą ilość złego cholesterolu i trójglicerydów, jednocześnie obniżając dobry cholesterol i dając nam większe szanse na choroby układu krążenia. Najbardziej niebezpieczne jest połączenie tłuszczów utwardzonych oraz cukru.

- unikanie aktywności fizycznej

Ogromnym błędem jest unikanie aktywności fizycznej – wystarczy umiarkowana, by przez długi czas utrzymywać prawidłowy poziom cholesterolu. Liczy się przede wszystkim ruch wykonywany na świeżym powietrzu – dzięki temu nie tylko zwiększamy poziom dobrego cholesterolu, ale poprawiamy również proporcję pomiędzy cholesterolem LDL i HDL. Aktywność fizyczna w największym stopniu wspomaga utrzymanie zdrowej sylwetki oraz odpowiedniej masy ciała, które warunkują dobry poziom trójglicerydów.

- wiek podeszły

Na to, w jakim jesteśmy wieku również nie mamy wpływu – niestety starość bardzo sprzyja wyższemu poziomowi cholesterolu. Zaczyna on wzrastać już po dwudziestych urodzinach a jedyne, co możemy w takim wypadku zrobić, to spowolnić ten przyrost przy pomocy odpowiedniej diety oraz wspominanej wyżej aktywności fizycznej.

- inne choroby

Zdarza się, że podwyższony poziom cholesterolu ma nawet sportowiec, odżywiający się zgodnie z radami profesjonalnych dietetyków i nie mający w rodzinie nikogo, kto mógłby przekazać mu predyspozycje. Taka wyjątkowa sytuacja tyczy się tych pechowców, którzy cierpią na inne choroby – takie jak niedoczynność tarczycy, cukrzyca, choroby wątroby.

- palenie i alkohol

Podwyższony poziom cholesterolu jest nieodłącznym towarzyszem osoby, która pozwala sobie na częste, zakrapiane alkoholem imprezy i pali papierosy. Z powodu tych używek nie tylko spada poziom dobrego cholesterolu; na sile wzrastają z kolei trójglicerydy oraz rozwija się miażdżyca.

 

Objawy podwyższonego poziomu cholesterolu

Podwyższony poziom cholesterolu nie jest z początku łatwy do zauważenia. Na początku naszą uwagę powinny zwrócić bóle nóg i zawroty głowy. Później zanotujemy, że brakuje nam energii do wykonywania nawet tych czynności, które do tej pory sprawiały nam przyjemności. Najbardziej charakterystycznym objawem są tak zwane żółtaki cholesterolowe. Przyjrzyj się swoim stawom łokciowym, kolanowych oraz powiekom. Żółtaki to jasno żółte plamki o niewielkich rozmiarach, które mają nieco zgrubiałą fakturę. Zanim jednak sami zdiagnozujemy u siebie problemy z cholesterolem, to powinniśmy udać się ba badanie profilaktyczne krwi.

 

Sposoby na obniżenie cholesterolu

Podwyższony poziom cholesterolu jest niebezpieczny dla naszego zdrowia – to jednak już wiemy. Głównym pytaniem powinno być zatem – w jaki sposób możemy go obniżyć? Tak się składa, że rozwiązań jest wiele, często są one o wiele prostsze, niż by nam się z początku wydawało:

  • Zwiększenie ilości posiłków w ciągu dnia z jednoczesnym zmniejszeniem ilości jedzenia przypadającej na każdy z nich
  • Zastąpienie produktów ubogich w błonnik tymi, które są bogate w ten składnik: czyli włączenie do swojego jadłospisu płatków owsianych, kasz, pieczywa ziemnego i pełnoziarnistego
  • Ograniczenie ilości tłuszczów – spożywanie potraw gotowanych na parze zamiast tych tradycyjnie smażonych
  • Ograniczenie tłustych mięs oraz wędlin, żółta jaja, tłustych serów, czekolady, ciastek z kremem. Nie pytaj lekarza o to, czy powinieneś to zrobić – same leki nie wystarczą, by być w pełni zdrowym
  • Zamiast mięs, zacznij przyrządzać do obiadu morskie ryby oraz owoce morza. Taki posiłek co najmniej trzy razy na tydzień znacznie odsunie od ciebie ryzyko zachorowania
  • Zwiększenie ilości wody mineralnej oraz herbaty bez cukru
  • Codzienna, umiarkowana aktywność fizyczna – nie jest konieczne chodzenie na siłownię czy do klubu fitness – wystarczy jeździć częściej na rowerze, chodzić po schodach i zwiększyć ilość spacerów z psem. Najważniejsza jest tutaj regularność w zażywaniu ruchu – co najmniej raz dziennie.

Niektóre substancje mogą również w sposób naturalny obniżyć nasz poziom cholesterolu. Na rynku mamy wiele takich preparatów, a najchętniej kupowane są te zawierające w swoim składzie monakolinę K, uzyskiwana z czerwonego ryżu. Dobrym pomysłem jest codzienne przyjmowanie tabletek zawierających sterole roślinne.